file
 
نويسندگان
مطالب تصادفی
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
چت باکس
آمار
امروز : 26
دیروز : 11
افراد آنلاین : 2
همه : 737

مقدمهشيراز، شهري كه با عطر گل‌هاي نارنج و نغمه‌هاي دلنشين حافظ و سعدي در ذهن‌ها نقش بسته است، تنها به شعر و ادب محدود نمي‌شود. اين شهر كهن، گنجينه‌اي از تاريخ و تمدن ايران زمين است. بناي تاريخي، باغ‌هاي دل‌انگيز و فرهنگ غني، شيراز را به يكي از مقاصد گردشگري مهم ايران تبديل كرده است. در اين مقاله، به سفري خواهيم رفت به دل تاريخ شيراز و گوشه‌هايي از اين شهر زيبا را به شما نشان خواهيم داد.

شيراز؛ مهد تاريخ و تمدن

تاريخ شيراز به هزاران سال پيش بازمي‌گردد. اين شهر در طول تاريخ، شاهد حاكميت سلسله‌هاي مختلف و رويدادهاي مهمي بوده است. از جمله اين رويدادها مي‌توان به دوران ساسانيان و ساخت كاخ‌هاي باشكوه در شيراز اشاره كرد. با ورود اسلام به ايران، شيراز به يكي از مراكز مهم فرهنگي و علمي تبديل شد.

بناي تاريخي؛ گواه بر شكوه گذشته

شيراز مملو از بناهاي تاريخي است كه هر كدام حكايت از دوراني پرشكوه دارند. از جمله اين بناها مي‌توان به آرامگاه حافظ و سعدي، مسجد جامع عتيق، ارگ كريم‌خان زند، باغ ارم و... اشاره كرد.

  • آرامگاه حافظ و سعدي: اين دو آرامگاه كه در كنار هم قرار دارند، زيارتگاه عاشقان شعر و ادب هستند. معماري زيبا و كاشي‌كاري‌هاي چشم‌نواز اين بناها، هر بيننده‌اي را مجذوب خود مي‌كند.
  • مسجد جامع عتيق: اين مسجد كه يكي از قديمي‌ترين مساجد ايران است، نمونه‌اي كامل از معماري اسلامي است. گنبدهاي بلند، ايوان‌هاي رفيع و محراب‌هاي زيبا، از جمله ويژگي‌هاي اين مسجد تاريخي هستند.
  • ارگ كريم‌خان زند: اين ارگ كه در دوران زنديه ساخته شده است، يكي از باشكوه‌ترين بناهاي تاريخي شيراز است. اين ارگ كه به عنوان نماد شيراز شناخته مي‌شود، محل زندگي و حكومت كريم‌خان زند بوده است.
  • باغ ارم: اين باغ كه يكي از زيباترين باغ‌هاي ايراني است، نمونه‌اي كامل از معماري باغ‌هاي ايراني است. حوض‌هاي آب، كوشك‌هاي زيبا و درختان كهن‌سال، از جمله ويژگي‌هاي اين باغ دل‌انگيز هستند. http://gg.gg/1bi0q9

شيراز؛ شهري با فرهنگ غني

شيراز علاوه بر تاريخ غني، فرهنگ غني نيز دارد. مردم شيراز به مهمان‌نوازي، ادب و هنر علاقه‌مند هستند. موسيقي، شعر و صنايع دستي از جمله هنرهاي رايج در شيراز هستند.

  • موسيقي: موسيقي شيراز ريشه در تاريخ و فرهنگ اين شهر دارد. موسيقي سنتي شيراز با سازهايي مانند سه تار، كمانچه و دف نواخته مي‌شود.
  • شعر: شيراز مهد شعر و ادب فارسي است. حافظ و سعدي دو شاعر بزرگ ايران هستند كه در شيراز زيسته‌اند و آثار ارزشمندي از خود به يادگار گذاشته‌اند.
  • صنايع دستي: صنايع دستي شيراز تنوع بسيار زيادي دارد. گليم‌بافي، قلم‌زني، معرق و خاتم از جمله صنايع دستي معروف شيراز هستند. https://is.gd/zP2aiw

شيراز؛ شهري براي همه فصول

شيراز شهري است كه در هر فصلي زيبايي‌هاي خاص خود را دارد. در بهار، باغ‌هاي شيراز به گل مي‌نشينند و هوا دلپذير است. در تابستان، مي‌توان از آب و هواي خنك كوهستان‌هاي اطراف شيراز لذت برد. در پاييز، برگ‌هاي درختان رنگارنگ مي‌شوند و منظره‌اي زيبا را خلق مي‌كنند. در زمستان، مي‌توان از بارش برف در كوهستان‌هاي اطراف شيراز لذت برد.نتيجه‌گيريشيراز شهري است كه تاريخ و تمدن را در آغوش مي‌كشد. اين شهر با بناهاي تاريخي باشكوه، باغ‌هاي دل‌انگيز، فرهنگ غني و مردمان مهمان‌نواز، يكي از مقاصد گردشگري مهم ايران است. اگر به دنبال سفري به گذشته و تجربه فرهنگ اصيل ايراني هستيد، شيراز بهترين انتخاب براي شما خواهد بود.سوالات

  1. چه عواملي باعث شده‌اند كه شيراز به يكي از مقاصد گردشگري مهم ايران تبديل شود؟
  2. مهم‌ترين بناهاي تاريخي شيراز كدامند و چرا اين بناها اهميت دارند؟
  3. فرهنگ مردم شيراز چگونه است؟
  4. بهترين زمان براي سفر به شيراز چه زماني است؟
  5. چه صنايع دستي در شيراز توليد مي‌شود؟
https://www.behance.net/shirazishoo
https://www.dermandar.com/user/ShirazIshoo2/
https://www.ted.com/profiles/47261016
https://www.giveffect.com/users/1504429-shiraz-ishoo
https://soundcloud.com/shirazishoo2
https://bbarlock.com/index.php/User:ShirazIshoo2
https://disqus.com/by/shirazishoo2/about/
https://gravatar.com/shirazishoo2
https://flipboard.com/@shirazishoo/-3rjh8llry
https://www.kickstarter.com/profile/604238215/about
http://onlineboxing.net/jforum/user/profile/297897.page
https://pixabay.com/users/shirazishoo2-44851142/

http://maps.google.com/url?q=http%3A%2F%2Fwww.shirazishoo.ir

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ ] [ ۰۸:۳۰:۳۰ ] [ saman ]
{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب